
Dacă ai venituri din activități independente-PFA, unele lucruri sunt diferite în 2025, atât în privința declarării, cât și plății. Unele lucruri au fost adoptate încă de anul trecut, iar altele pe parcursului anului 2024.
Tot ce se află în acest text este în Monitorul oficial și, respectiv, în Codul fiscal.
Salariul minim și plafoanele de CAS și CASS
Salariul minim luat în calcul pentru plata CAS și CASS este de 3.300 lei pentru veniturile anului 2024. Declarația unică 2025 va trebui depusă până la 25 mai.
Așa cum ați văzut atunci când ați completat Declarația unică 2024 (partea legată de estimări – apropo, aceasta dispare din 2025 – detaliem mai jos), s-au schimbat lucrurile în privința plății CASS (10%). Plafonul la care se plătește este 6-60 salarii minime, adică între 19.800 – 198.000 lei. Cu alte cuvinte, se plătește 10% pentru orice valoare în acel interval.
Dacă ne referim la CAS, plafoanele rămân similare ca în 2024: 12 și 24 de salarii minime, respectiv 39.600 lei și 78.200 lei.
Dacă ai doar activități independente, iar venitul este mai mic de 6 salarii minime, vei plăti 1.980 lei CASS
O noutate din acest an, despre care a scris un articol în revista Ministerului de Finanțe și o angajată ANAF este legată de plata CASS dacă ai sau nu venituri din activități independente, cu anumite excepții.
Adică, presupunând că veniturile sunt sub 19.800 lei, va trebui să plătești CASS de 1.980 lei. Inclusiv dacă nu ai reușit să realizezi nimic.
Veniturile din investiții nu se mai cumulează cu cele din activități independente
O noutate este faptul că veniturile din investiții (chirii, dobânzi etc.) nu se mai cumulează cu celelalte din activități independente.
Nu vei mai completa partea legată de estimări: alte noutăți din Declarația unică 2025
Noua Declarație unică 2025 nu va mai avea capitolul dedicat estimărilor.
Declarația unică nu se mai depune dacă în cursul anului încetează său începe o activitate
Obligația depunerii în anul curent a Declarației unice (formular 212) în cazul celor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității a fost eliminată prin OUG 128/2024.
Ce trebuie să știi dacă emiți facturi către persoane fizice
e-Factura intră într-o nouă etapă de la 1 ianuarie 2025. Toate facturile emise către persoane fizice trebuie transmise în sistemul Ministerului de Finanțe, acest lucru fiind obligatoriu.
Termenul este același ca și în cazul B2B: 5 zile calendaristice.
Dacă clientul nu oferă CNP, se pot introduce 13 zerouri.